PROGRAMS

 

 

A. Undergraduate Program (BFA)

An undergraduate course of design-major is composed of visual design and industrial design based on basic subjects on generals of design. Master’s and doctor’s courses at the graduate school consist of three majors including visual design, industrial design, design history & culture along with common design subjects.

 

Visual Design

Visual design is a field that aims at communicating meaning effectively through visual means.  Students learn to generate and develop design concepts, methods for problem solving, and skills for various technologies and information media such as printing, video, and digital technologies. Instruction focuses mainly on graphic design (illustration, typography, ads design etc), identity design (brand design, public design etc), image design (animation, motion graphics etc) and information media design (interface design, UX design etc).

 

Industrial Design

Students majoring in Industrial Design focus their creative problem-solving processes on objects and environments through hands-on practice. In the age when design has expanded its social, cultural and economic roles, it is essential that designers establish their own ideas and have the ability to realize their ideas through well-developed design language, to have a more effective role in society. The curriculum encourages student to learn about different design processes, methods, tools, and practices for improving their abilities to create form. It also includes the practical application of design through the design of transportation, residential environments, and public space.

 

 

B. Graduate Program  (Masters’/Doctorate)

The graduate course distinguishes itself by its focus on systemic and in-depth research taught through studio courses led by each full-time professor in the various design disciplines. Research areas by major are as follows.

 

Visual Design

Visual Design students research visual communication design from traditional graphic design including typography, branding, ads, book design and illustration to media design including image design, media art, computer programming and UI/UX design.

 

Industrial Design

The curriculum for graduate level Industrial Design focuses on design research methodology, design planning strategy, and performance in terms of design industrial management.  Other issues that are addressed are digital environment, object interface, and the impact on planning and design of spatial behaviour in urban environments and public design.

 

Design History & Culture

Design History & Culture is a research program at the intersection of knowledge, theory and design discourses and historical, cultural, administrative, literary and critical domains.  The program encourages a wide scope of investigations including Korean/Eastern and Global/Western, Modern and contemporary design history, public aesthetics, criticism, and curatorship.

 

 

C. Double Major 

 

Interdisciplinary Creative Design Program

This Interdisciplinary program was founded in 2009 aims to develop creative talent that is equipped with integrated problem-solving abilities developed through a multi-disciplinary program that brings together students from the Department of Design with those from the Colleges of Business Administration, Engineering, Life Science, and Social Sciences.  Students can immerse in a convergence design educational environment with close connections to industry that encourages them to learn diverse approaches creative problem solving.

 

 

 

 

1. 학부과정 (학사)

디자인전공의 학사과정은 디자인 전반에 대한 기초과목을 토대로 크게 시각디자인과 공업디자인으로 구성되어있고 대학원의 석사 및 박사과정은 디자인 공통과목과 함께 시각디자인, 공업디자인, 디자인역사문화, 3개 전공으로 구성되어 있다.

 

1) 시각디자인

시각디자인은 시각정보를 통해 효과적으로 의미를 전달하는 분야로서 인쇄, 영상, 인터넷 등의 다양한 정보매체를 위한 디자인 발상과 문제해결 방법 및 관련기술, 전반에 대해 학습한다. 수업은 크게 그래픽디자인(일러스트레이션, 타이포그래피, 광고디자인 등), 아이덴티티 디자인(브랜드디자인, 공공디자인 등),  영상디자인(애니메이션, 모션그래픽스 등), 정보미디어디자인(인터페이스 디자인, UX 디자인 등)에 관련된 교과목으로 이루어져 있다.

 

2) 공업디자인

공업디자인 전공에서는 사물과 환경의 전반에 대한 창의적 문제 해결과정을 학습하고 실습을 통해 훈련한다. 디자인의 사회, 문화, 경제적 역할이 확장되는 시대의 배경에 대응하여 자신의 생각을 정립하고, 그것을 적절한 디자인 언어로 구현하고, 사회적 역할을 확장할 수 있는 디자이너로서의 소양을 함양한다. 교과과정은 디자인을 수행하기 위한 과정, 방법, 도구 등의 학습, 입체적 조형능력을 향상시키기 위한 실습 등을 포함하고 있다.  또한 제품, 운송수단, 주거환경, 공공공간 등의 실기수업을 통하여 실제적인 디자인 적용을 위한 교과목을 함께 다룬다.

 

 

2. 대학원 과정 (석사 및 박사)

대학원 과정의 전공은 시각디자인, 공업디자인, 디자인역사문화로 구성되어있다. 대학원 과정의 특징은 공통과목을 중심으로 각 전임교수별로 개설된 스튜디오 과목을 통해 보다 조직적이고 심도 있는 연구를 재학 기간동안 지속적으로 한다는 것이다. 전공 별 연구영역은 다음과 같다.

 

1) 시각디자인

대학원 시각디자인 전공은 타이포그래피, 브랜딩, 광고, 북디자인, 일러스트레이션 등, 전통적인 그래픽디자인 분야에서 영상디자인, 미디어 아트, 컴퓨터 프로그래밍, UI/UX 디자인 등, 미디어 디자인에 이르는 시각 커뮤니케이션 디자인 전반에 대해 연구한다.

 

2) 공업디자인

대학원 공업디자인 전공은 관련 분야의 연구, 기획, 디자인수행을 위한 교과 과정으로 구성되어 있다. 디자인연구방법, 디자인기획전략, 디자인산업경영, 제품디자인, 디지털환경과 사물 인터페이스, 공간 행태를 고려한 계획 및 디자인, 도시환경과 공공디자인 등의 분야를 연구한다.

 

3) 디자인역사문화

디자인역사문화전공은 한국 및 동서양의 근현대디자인사, 공공미학, 비평, 미술관 큐레이터쉽 등의 연구를 통해, 역사연구, 문화행정연구, 학예연구, 비평연구를 가로지르는 통섭적 지식, 이론, 담론 생산을 목적으로 한다.

 

 

3. 제2전공

1) 연계전공 통합창의디자인

2009년 신설된 디자인전공이 주관하는 연계전공으로서, 디자인 분야의 다학제 융합 교육을 통해 통합적 문제 해결능력을 갖춘 창의적 인재 양성을 목표로 한다. 창의적인 문제해결 프로세스를 학습하며 산업과 밀착된 교육환경을 제공하고 있으며, 현재 디자인학부, 경영대학, 공과대학, 생활과학대학, 사회과학대학이 참여하고 있다.